Gode råd om tekst til web

Når du skriver tekster til din hjemmeside, er det vigtigt, at teksten er skrevet til målgruppen, letforståelig og overskuelig - og optimeret til de vigtigste søgeord for netop den side på websitet. Her får du nogle gode råd til webtekster.

Generelle råd om tekst til web
Når du skriver tekst til nettet, har du både mange flere begrænsninger og mange flere muligheder end i de trykte medier.

Tekst på nettet læses ikke på samme måde som trykt tekst. Når læseren leder efter information, er tålmodigheden lav, og læseren ”hopper” rundt til de steder, der fanger opmærksomheden. Men når læseren har fundet den ønskede information, så bliver den læst i samme omfang som trykt tekst.

Derfor er det meget vigtigt, at hjemmesiden er logisk og overskueligt opbygget, og at teksten er let at ”skimme” (se igennem eller læse overfladisk).

Ud over de råd om tekst, som du kan læse under Gode råd om tekst, er der nogle helt specielle ting at tage hensyn til, når du skriver til nettet - nemlig hensynet til søgemaskinerne.

Søgemaskiner som Google "læser" dit website og vurderer websitets værdi (ud fra en meget kompleks algoritme). Jeg vil nu give dig nogle tips til, hvordan du gør dit website 'lækkert' for Google. Det kaldes søgemaskineoptimering.


Optimering af teksten til søgemaskiner
Udformningen af din tekst er den vigtigste faktor at arbejde med, hvis du ønsker at blive fundet på nettet. Derfor er det vigtigt at udforme teksten på den måde, som giver størst effekt i søgemaskinerne.

Sørg for at opdatere teksten jævnligt - det gør din hjemmeside mere interessant, både for brugerne og for søgemaskinerne.


Find keywords / søgeord
Start med at finde frem til de søgeord / keywords, du skal optimere din hjemmeside til. Søgeord / keywords er de ord, du forventer, at dine besøgende vil taste ind i en søgemaskines søgefelt, når de ønsker at finde det, du tilbyder (eller finde dig).

Der kan være meget stor forskel på, hvad du tror, dine brugere søger på, og hvad de rent faktisk søger på. Skriver din potentielle kunde kørestol eller rullestol i søgefeltet? Sommerhus eller feriebolig, armatur eller vandhand, pc eller computer? Prøv at blive klogere på dine brugeres valg af ord – og brug dem i teksten. Spørg dine kunder og samarbejdspartnere til råds om, hvilke ord de bruger.

Skriv alle keywords i en liste – gerne prioriteret. Til siden "Om ..." (med præsentation af din virksomhed) skal du ud over selvfølgelig firmanavn huske navne på ejer(e), topledelse, bestyrelse mv. i din liste, således at hvis en bruger søger på f.eks. ejerens navn, vil virksomheden dukke op som søgeresultat.

Skriv alle produktnavne og husk at få den generelle betegnelse med også. Altså sælger du f.eks. kørestole af mærket Mini Crosser, er det ikke nok at skrive ”Mini Crosser” på listen, der skal også stå ”kørestol, kørestole, rullestol, rullestole” osv.

Tænkt bredt – find alternative formuleringer og synonymer for de vigtigste ord og skriv dem med på listen.

Tænk dybt – find specifikke fagudtryk og fagtermer. Men husk at du både skal bruge fagudtryk og de almindeligt brugte ord, hvis der er forskel (f.eks. "vandhane" og "armatur").


Keywords i teksten
Det er bedst at optimere en side til et enkelt keyword eller en kombination af få keywords. Optimer ikke flere sider til samme keywords, da siderne dermed kommer til at konkurrere indbyrdes om bedst placering for det søgeord.

Når du skriver teksten til hjemmesiden, skal du anvende dine keywords mest muligt – selvfølgelig uden at teksten kommer til at virke unaturlig for læseren. Du må aldrig overdrive brugen af keywords, da det vil blive opfattet som forsøg på snyd af søgemaskinerne - og det ønsker du IKKE.

Keywords skal så vidt muligt indgå følgende steder:
  • Sidens navn – tænk i keywords, når du navngiver dine sider. Husk at navnet ofte skal være så kort som muligt af hensyn til pladsen på hjemmesiden.
  • Sidens overskrift – her skal det vigtigste keyword bruges, gerne som det første ord i overskriften.
  • Sidens tekstindhold. Sørg for at bruge de keywords, som er relevante for den pågældende side, i teksten. Skriv gerne ordforklaringer, så du både får nævnt fagudtrykket og en forklaring, som indeholder mere almindelige ord for det samme. Overdriv ikke brugen af keywords.
  • Sidens billeder og grafikker. Navngiv filerne med et kort navn, inden du lægger dem på hjemmesiden. Husk at filnavnet kun må indeholde bogstaverne i det engelske alfabet, tal, bindestreg og understreg - ikke andre tegn eller mellemrum. Sørg også for at lægge en forklarende alt-tekst med keywords ind på alle billeder og grafikker.
  • Links. Skriv de vigtigste keywords med i link teksten, f.eks. ”Læs mere om søgemaskineoptimering", hvor enten ordet "søgemaskineoptimering" eller hele sætningen linker til siden www.wickkommunikation.dk/soegemaskineoptimering.asp” - i stedet for blot at skrive ”Læs mere” eller ”Klik her”. Disse regler gælder også for links til andre hjemmesider, her skal det selvfølgelig være keywords, som er relevante for det website, du linker til. Husk at oplyse disse regler til de websites, der linker til dig, så du får værdifulde links med keywords.

Sidens titel og beskrivelse
Selv om du måske har opnået at ligge på førstepladsen i søgeresultaterne på Google ved søgning på et relevant ord, så er det ikke nok. Din potentielle kunde skal jo også klikke på linket til din hjemmeside. Hvis der f.eks. kun står "Forside" og derefter noget ulæseligt tekst, så vil brugeren ikke få lyst til at besøge siden. Derfor skal du sørge for, at hver side har en titel og en beskrivelse.

Sidens titel bliver vist øverst i browservinduet / faneblad og som link til siden i Googles liste af søgeresultater. Titlen behøver ikke være det samme som navnet – her er meget mere plads. Brug op til 65-70 tegn inkl. mellemrum. Sørg for at lave en sigende, brugervenlig og 'appetitvækkende' titel.

Sidens beskrivelse (også kaldet meta-beskrivelse) vises i Googles liste af søgeresultater under sidens titel. Brug op til 150 tegn inkl. mellemrum.

Hvis man på de sociale medier (f.eks. Facebook og LinkedIn) deler link til en side, så vil overskriften på delingen enten være sidens navn eller sidens titel, og nedenunder vil sidens beskrivelse blive vist. Så hvis du har lavet en god titel og beskrivelse på hver side, har du også sikret, at siden er god at dele på sociale medier.

Se denne eksempelside for opbygning af side på websitet og brug af keywords og læs mere på siderne under SEO.

Læs også ...

Hvis du vil vide mere om søgemaskineoptimering / SEO, kan du læse disse artikler:

Kontakt Hanne Wick

Send en mail, brug kontaktformularen eller ring til 23480033.

Har du brug for at kontakte mig hos UdviklingOdder, kan du finde kontaktinfo på UdviklingOdders hjemmeside.