Gode råd om tekst til web

Når du skriver tekster til din hjemmeside, er det vigtigt, at teksten er skrevet til målgruppen, letforståelig og overskuelig - og optimeret til de vigtigste søgeord for netop den side på websitet. Her får du nogle gode råd til webtekster.

Generelle råd om tekst til web
Når du skriver tekst til nettet, har du både mange flere begrænsninger og mange flere muligheder end i de trykte medier.

Tekst på nettet læses ikke på samme måde som trykt tekst. Når læseren leder efter information, er tålmodigheden lav, og læseren ”hopper” rundt til de steder, der fanger opmærksomheden. Men når læseren har fundet den ønskede information, så bliver den læst i samme omfang som trykt tekst.

Derfor er det meget vigtigt, at hjemmesiden er logisk og overskueligt opbygget, og at teksten er let at ”skimme” (se igennem eller læse overfladisk).

Ud over de råd om tekst, som du kan læse under Gode råd om tekstarbejde, er der nogle helt specielle ting at tage hensyn til, når du skriver til nettet - nemlig hensynet til søgemaskinerne.

Søgemaskiner som Google "læser" dit website og vurderer websitets værdi (ud fra en meget kompleks algoritme). Jeg vil nu give dig nogle tips til, hvordan du gør dit website 'lækkert' for Google. Det kaldes søgemaskineoptimering.

Optimering af teksten til søgemaskiner
Udformningen af din tekst er den vigtigste faktor at arbejde med, hvis du ønsker at blive fundet på nettet. Derfor er det vigtigt at udforme teksten på den måde, som giver størst effekt i søgemaskinerne.

Sørg for at opdatere teksten jævnligt - det gør din hjemmeside mere interessant, både for brugerne og for søgemaskinerne.


Find keywords / søgeord
Start med at finde frem til de søgeord / keywords, du skal optimere din hjemmeside til. Søgeord / keywords er de ord, du forventer, at dine besøgende vil taste ind i en søgemaskines søgefelt, når de ønsker at finde det, du tilbyder (eller finde dig).

Der kan være meget stor forskel på, hvad du tror, dine brugere søger på, og hvad de rent faktisk søger på. Hedder det en kørestol eller en rullestol, et sommerhus eller et feriehus, en pc eller en computer? Prøv at blive klog på dine brugeres valg af ord – og brug dem. Spørg dine kunder og samarbejdspartnere til råds om, hvilke ord de bruger.

Skriv alle keywords i en liste – gerne prioriteret. Husk firmanavn, navne på ejer(e), topledelse, bestyrelse mv. i din liste, således at hvis en bruger søger på direktørens navn, vil virksomheden dukke op som søgeresultat.

Skriv alle produktnavne og husk at få den generelle betegnelse med også. Altså sælger du f.eks. kørestole af mærket Mini Crosser, er det ikke nok at skrive ”Mini Crosser” på listen, der skal også stå ”kørestol, kørestole, rullestol, rullestole” osv.

Tænkt bredt – find alternative formuleringer og synonymer for de vigtigste ord og skriv dem med på listen.

Tænk dybt – find specifikke fagudtryk og fagtermer.

Brug Google AdWords til at finde alternative keywords (du behøver ikke oprette annoncer for at bruge Google AdWords værktøjerne). Hvis du skal finde keywords på engelsk, kan du få hjælp på siden Wordtracker.


Keywords i teksten
Det er bedst at optimere en side til et enkelt keyword eller en kombination af få keywords. Optimer ikke flere sider til samme keywords, da siderne dermed kommer til at konkurrere indbyrdes om bedst placering for det søgeord.

Når du skriver teksten til hjemmesiden, skal du anvende dine keywords mest muligt – selvfølgelig uden at teksten kommer til at virke unaturlig for læseren. Du må aldrig overdrive brugen af keywords, da det vil blive opfattet som snyd af søgemaskinerne.

Tjek din brug af keywords på www.ranks.nl. Her kan du se, om du bruger dine keywords for lidt eller for meget.

Keywords skal så vidt muligt indgå følgende steder:
  • Sidens navn – tænk i keywords, når du navngiver dine sider. Husk at navnet ofte skal være så kort som muligt af hensyn til pladsen på hjemmesiden.
  • Sidens Titel – som bliver vist øverst i browservinduet / faneblad og som link til siden i Googles liste af søgeresultater. Titlen behøver ikke være det samme som navnet – her er meget mere plads. Brug op til 67 tegn inkl. mellemrum (Google skærer overskriften, hvis den er over 67 tegn). Sørg for at lave en sigende, brugervenlig og 'appetitvækkende' titel med de vigtigste keywords for netop denne side.
  • Sidens Meta-beskrivelse - vises i Googles liste af søgeresultater under sidens titel. Brug op til 150 tegn inkl. mellemrum og husk at bruge de vigtigste keywords for netop denne side. Læs mere om metatags i artiklen Kan dit website læses?
  • Sidens overskrift – her skal det vigtigste keyword bruges, gerne som det første ord i overskriften.
  • Sidens tekstindhold. Sørg for at bruge de keywords, som er relevante for den pågældende side, i teksten. Skriv gerne ordforklaringer, så du både får nævnt fagudtrykket og en forklaring, som indeholder mere almindelige ord for det samme. Overdriv ikke brugen af keywords.
  • Sidens billeder og grafikker. Sørg for at lægge en forklarende alt-tekst med keywords ind på alle billeder og grafikker.
  • Links. Skriv de vigtigste keywords med i link teksten, f.eks. ”Læs mere om CMS på www.wickkommunikation.dk/CMS.asp”, hvor hele sætningen linker til siden, i stedet for blot at skrive ”Læs mere” eller ”Klik her”. Disse regler gælder også for links til andre hjemmesider, her skal det selvfølgelig være keywords, som er relevante for det website, du linker til. Husk at oplyse disse regler til de websites, der linker til dig, så du får værdifulde links med keywords.

Se denne eksempelside for opbygning af side på websitet og brug af keywords.

Få hjælp hos Wick Kommunikation
Det er bestemt ikke nogen let opgave at skrive en tekst, som overholder alle retningslinierne. Ofte er det en god idé at lave en disposition og listen med søgeord – samt evt. et udkast til teksten – og derefter overlade resten af arbejdet til en professionel tekstforfatter med erfaring i tekst til nettet.

Jeg har mere end 20 års erfaring med tekstarbejde til salgs- og markedsføringsmateriale, PR og informationsmaterialer, og næsten ti års erfaring med udarbejdelse af tekst til internettet. Kontakt mig for rådgivning, strukturering af hjemmesiden, udarbejdelse af tekst eller redigering og opdatering af tekst.

Kontakt Hanne Wick, hvis du har brug for hjælp til udarbejdelse eller optimering af tekst til din hjemmeside: Ring 2348 0033 - eller send en mail.

Læs også ...

Hvis du vil vide mere om søgemaskineoptimering / SEO, kan du læse disse artikler:

Kontakt Hanne Wick - 2348 0033

Du kan også sende en mail eller bruge kontaktformularen.