Overskrift (h1, kun én, kort, brug keywords)

Manchet (resume af sidens indhold, indeholder de vigtigste keywords for denne side)

DETTE ER EN DEMO-SIDE!

Hanne Wick, Wick Kommunikation Aps
På denne eksempelside forklares og vises dels gode råd om tekst til web, dels de grundlæggende SEO-tips.

Dette er sidens brødtekst.
Skriv det vigtigste først, uddyb senere.

Underoverskrift (bold, h2 eller h3)
Underoverskrifter opdeler teksten og gør den mere overskuelig for brugeren. Google opfatter teksten i underoverskrifterne som vigtig, så sørg for at få de vigtigste keywords med i underoverskrifterne.

Punktopstillinger
Punktopstillinger er en god idé. Google opfatter teksten i en punktopstilling som vigtig for siden, så den bør indeholde de vigtigste ord:
  • Gør hvert punkt kort og præcist.
  • Undgå lang tekster under punkterne.
  • Sørg for at de vigtigste keywords er med i punkterne.

Links i teksten
Lav links i selve teksten ved at markere de vigtigste ord og linke dem til anden relevant tekst på din hjemmeside. F.eks. er det relevant at linke denne information om links i teksten til min artikel om vigtigheden af links i arbejdet med søgemaskineoptimering. De ord, som indgår i linket, skal være de vigtigste keywords for den side, der linkes til.

Alt-tekst eller tip-tekst på fotos og grafikker
Når du fører musen hen over et foto eller en grafik, kan du læse alt-teksten / tip-teksten. Google læser også denne tekst, så sørg for at skrive en kort tekst med de vigtigste keywords / søgeord for siden.

Titel og meta description / beskrivelse
Sidens titel bliver vist i browserens top / faneblad og på et print af siden. Titlen bliver også vist som linket til siden, når siden vises i listen af søgeresultater i Google. Google beskærer titlen ved 67 tegn inkl. mellemrum, så du bør holde dig på 67 tegn eller derunder.

Meta beskrivelsen vises under titlen, når siden vises i listen af søgeresultater i Google. Den vises også, når en bruger deler link til siden på f.eks. Facebook og LinkedIn. Meta beskrivelsen må være på max 160 tegn inkl. mellemrum.

Når du har søgt på et ord eller en sætning i Google, får du vist en række resultater. Hvis du har skrevet en titel og en meta description, så vil titlen blive vist som selve linket til siden, og sidens meta description vises som tekst under linket - se nedenstående skærmbillede, hvor der er søgt på "tekst til web":
Sidens titel og meta beskrivelse vises i Googles liste af søgeresultater
Sidens meta description eller meta beskrivelse skal være unik for hver side. Beskrivelsen kan f.eks. være et resume af sidens indhold med de vigtigste keywords for siden - eller den kan formuleres mere som en annoncetekst.


Kontakt Wick Kommunikation
Kontakt Hanne Wick, hvis du ønsker rådgivning om tekst til nettet og søgemaskineoptimering.

Tekst på nettet

Læs artiklen om gode tekster til nettet.

Kontakt Hanne Wick - 2348 0033

Du kan også sende en mail eller bruge kontaktformularen.