Overskrift (h1, kun én, kort, brug keywords)

Manchet (resume af sidens indhold, indeholder de vigtigste keywords for denne side)

DETTE ER EN DEMO-SIDE!

Alt-tekst / tip-tekst: Hanne Wick, Wick Kommunikation ApS
På denne eksempelside forklares og vises dels gode råd om tekst til web, dels de grundlæggende SEO-tips.

Dette er sidens brødtekst.
Skriv det vigtigste først, uddyb senere.

Underoverskrift (bold, h2 eller h3)
Underoverskrifter opdeler teksten og gør den mere overskuelig for brugeren. Google opfatter teksten i underoverskrifterne som vigtig, så sørg for at få de vigtigste keywords med i underoverskrifterne.

Punktopstillinger
Punktopstillinger er en god idé. Google opfatter teksten i en punktopstilling som vigtig for siden, så den bør indeholde de vigtigste ord:
  • Gør hvert punkt kort og præcist.
  • Undgå lang tekster under punkterne.
  • Sørg for at de vigtigste keywords er med i punkterne.

Links i teksten
Lav links i selve teksten ved at markere de vigtigste ord og linke dem til anden relevant tekst på din hjemmeside. F.eks. er det relevant at linke denne information om links i teksten til min artikel om vigtigheden af links i arbejdet med søgemaskineoptimering. De ord, som indgår i linket, skal være de vigtigste keywords for den side, der linkes til.

Alt-tekst eller tip-tekst på fotos og grafikker
Når du fører musen hen over et foto eller en grafik, kan du læse alt-teksten / tip-teksten. Google læser også denne tekst, så sørg for at skrive en kort tekst med de vigtigste keywords / søgeord for siden.

Titel og meta description / beskrivelse
Sidens titel bliver vist i browserens top / faneblad og på et print af siden. Titlen bliver også vist som linket til siden, når siden vises i listen af søgeresultater i Google. Google beskærer titlen ved ca. 67 tegn inkl. mellemrum, så du bør sikre dig, at de vigtigste ord står før beskæringen ved de 67 tegn.

Meta beskrivelsen vises under titlen, når siden vises i listen af søgeresultater i Google. Den vises også, når en bruger deler link til siden på f.eks. Facebook og LinkedIn. Meta beskrivelsen må være på max 160 tegn inkl. mellemrum.

Når du har søgt på et ord eller en sætning i Google, får du vist en række resultater. Hvis du har skrevet en titel og en meta description, så vil titlen blive vist som selve linket til siden, og sidens meta description vises som tekst under linket.

Sidens meta description eller meta beskrivelse skal være unik for hver side. Beskrivelsen kan f.eks. være et resume af sidens indhold med de vigtigste keywords for siden - eller den kan formuleres mere som en annoncetekst.

Call to action
Tænk over, hvad du ønsker, at læseren skal gøre, når han eller hun har læst din side. Skal læseren læse mere, kontakte dig, lægge en vare i kurven? Sørg for at hver side indeholder en opfordring til brugeren - en såkaldt Call to action - eller CTA.

Det kunne f.eks. være:

Kontakt Hanne Wick hvis du ønsker en professionel oplægsholder til at fortælle om søgemaskineoptimering.

Tekst på nettet

Læs artiklen om gode tekster til nettet.

Kontakt Hanne Wick

Send en mail, brug kontaktformularen eller ring til 23480033.

Har du brug for at kontakte mig hos UdviklingOdder, kan du finde kontaktinfo på UdviklingOdders hjemmeside.

Iværksætterhåndbogen

Hanne Wick er medforfatter til Iværksætterhåndbogen, som udkom i august 2014 og fik en 5-stjernet anmeldelsei Børsen. Tredje reviderede udgave udkom i 2019.
Iværksætterhåndbogens hjemmeside
Iværksætterhåndbogens Facebookside

Markedsføringshåndbogen

Hanne Wick er medforfatter til Markedsføringshåndbogen for små virksomheder, som udkom i oktober 2018.
Markedsføringshåndbogens hjemmeside
Markedsføringshåndbogens Facebookside