Hvad er SEO?

Hvad er SEO / Søgemaskineoptimering?
SEO står for Search Engine Optimization – eller på dansk søgemaskineoptimering.

At optimere en hjemmeside i forhold til søgemaskinerne betyder, at man tilstræber at udforme hjemmesiden på en måde, som vil få søgemaskinen til at “læse” / indeksere teksten, vurdere den som brugervenlig, relevant, troværdig og på ekspertniveau – og derfor vise hjemmesiden højt på resultatsiden.

Der er flere områder at forholde sig til i en søgemaskineoptimering af hjemmesiden:
  • Teknikken
  • Design og grafik
  • Strukturen
  • Indholdet - tekst og fotos
  • Links til hjemmesiden

Teknikken
Hjemmesidens opbygning og kodning må ikke forhindre søgemaskinens robotter i at læse hjemmesiden. Jeg har valgt at arbejde med Content Management systemet Ajour CMS, og da det på alle måder lever op til søgemaskinernes krav, behøver mine kunder ikke bekymre sig om de tekniske krav til websites. Kontakt Wick Kommunikation hvis du gerne vil høre mere om de tekniske krav til en søgemaskineoptimeret hjemmeside.

Design og grafik
Hjemmesidens design og grafiske elementer skal altid udformes på en måde, så det ikke hindrer søgemaskinernes robotter i at læse og indeksere indhold. Hvis hjemmesidens navigation består af grafikker – altså at hver undersides navn står i en grafik i stedet for i tekst, så kan søgemaskinerne ikke finde hverken tekst eller link. Sørg for, at grafikeren / webdesigneren tager hensyn til dette, så Google kan læse undersidens navn og kan følge linket. Samme gælder, hvis der lægges en flash fil på hjemmesiden – Google kan ikke læse eventuel tekst, der står i flash filen. Et website opbygget i flash er selvsagt ikke nogen god idé i forhold til søgemaskinerne. Der er dog tekniske muligheder for at gøre også en hjemmeside i flash læsbar for søgemaskinerne, men det er ikke enkelt og derfor også forbundet med yderligere omkostninger. Kontakt Wick Kommunikation hvis du gerne vil vide mere om søgemaskineoptimeret design og grafik - og anbefaling af dygtige webdesignere.

Strukturen
Strukturen på hjemmesiden skal være brugervenlig og logisk – og skal kunne følges af søgemaskinernes robotter. Strukturen må gerne være i den helt traditionelle stil, hvor første niveau af navigationen findes i hjemmesidens top, og de underliggende niveauer findes i f.eks. venstre side. Gør det ikke til en udfordring for brugeren at finde vej, og pas på med menuer i "rullegardiner" (også kaldet dropdown menuer). Lav gerne et sitemap (altså en oversigt over siderne på hjemmesiden), da det kan hjælpe både brugere og søgemaskiner til at finde frem til alle siderne. Se f.eks. sitemap for Wick Kommunikations hjemmeside.

Kontakt Wick Kommunikation hvis du gerne vil have hjælp til strukturering af dit website.

Teksten / indholdet
Teksten skal være tilpasset søgemaskinerne – men det er et helt kapitel for sig selv, som jeg har beskrevet i artiklen Tekst til web.

Links til hjemmesiden
Generelt kan man sige, at jo flere der linker, jo bedre. Jo mere relevante hjemmesider, der linker, jo bedre. Jo flere søgeord i linket, jo bedre.

Links til hjemmesiden er afgørende for en god placering i søgemaskinerne – men det er ikke ligegyldigt, hvem der linker eller hvordan. Læs mere om vigtigheden af links i forhold til søgemaskineoptimering i artiklen Links til websitet.

Hvis du vil vide mere om SEO eller have hjælp til søgemaskineoptimering af dit website, så kontakt Wick Kommunikation.

Læs også ...

Hvis du vil vide mere om søgemaskineoptimering / SEO, kan du læse disse artikler:

Kontakt Hanne Wick - 2348 0033

Du kan også sende en mail eller bruge kontaktformularen.