Krav til et godt CMS

Det, jeg lægger vægt på i valget og anbefalingen af et CMS til mine kunder, er især følgende generelle parametre:

- Gennemtestet og gennemtænkt funktionalitet
- Brugervenligt
- Søgemaskinevenligt
- Integreret, fleksibelt og kompatibelt
- Uafhængighed af enkeltperson
- Konkurrencedygtig pris

Gennemtestet og gennemtænkt funktionalitet
Hjemmesiden skal fungere. Ja, det lyder simpelt og indlysende, men hvis du surfer rundt på nettet, vil du opdage, at det er det åbenbart ikke. Det er spild af ressourcer at have en stor flot hjemmeside med webshop, hvis den ikke virker – eller er langsom. Og der bliver desværre spildt rigtig mange penge på løsninger, som ikke virker. Både fra helt små og helt store leverandører.

Så hvis du står over for valg af system og/eller leverandør, vil jeg anbefale dig at tjekke deres referencer. Se på de løsninger, der er lavet i det system / af den leverandør. Virker de som de skal, er funktionerne logiske, kan du finde løsninger med de funktioner, du efterspørger?

Få leverandøren til at demonstrere en løsning for dig med de funktioner, du efterspørger, så du kan sikre dig, at leverandøren faktisk kan levere en velfungerende løsning.

Brugervenligt
Det skal være let og enkelt for brugerne på hjemmesiden at finde frem til de ønskede oplysninger, og de skal have en positiv oplevelse, når de besøger sitet. Er målet med hjemmesiden at sælge varer, skal det være let for kunderne at finde oplysningerne om varerne og bestille eller købe varerne. Navigationen og funktionerne skal være enkle og logiske.

Systemet skal også være enkelt og brugervenligt for den person, som skal stå for opdatering og vedligeholdelse. Kontakt webmasteren eller webredaktøren på de sites, du har tjekket, og hør vedkommendes erfaringer med systemet og leverandøren. Spørg også gerne om begrundelsen for valg af system og leverandør.

Husk at spørge flere, så du har et sammenligningsgrundlag. Hvis webmasteren selv har valgt systemet, vil han/hun alt andet lige også være mere begejstret for det, end en webmaster, som ikke har haft indflydelse på valget.

Søgemaskinevenligt
Hvis din hjemmeside ikke kan indekseres af søgemaskinerne, svarer det til at have hemmeligt firma telefonnummer ...

Det kan være svært at tjekke, om en hjemmeside er optimeret til søgemaskinerne. Du kan selvfølgelig altid starte med at prøve at finde hjemmesiden i Google, men for nogle brancher og ydelser er konkurrencen så stor, at det næsten er umuligt at komme højt op på resultatlisten. Samtidig kan referencerne jo også være så nye, at de ikke er indekseret endnu.

Det bør efter min mening være et krav til systemet, at al indhold kan indekseres, og at hjemmesiden i øvrigt er optimeret til søgemaskiner. Læs evt. mere om søgemaskiner ...

Integreret, fleksibelt og kompatibelt
Det er meget tids- og ressourcekrævende, hvis man skal holde flere systemer opdateret. Har man f.eks. et CMS, en webshop i et andet system, en kundeliste i Excel, Outlook eller Acces, en mailingliste til nyhedsbreve samt et regnskabsprogram, så kan det være meget svært at bevare overblikket, holde alt opdateret og bruge sin viden om kundernes ønsker og ageren.

Hvis du derimod har et CMS med ”indbygget” webshop, CRM (Customer Relations Management – altså kundedatabase og -styring) og en mailkanon (så du kan sende nyhedsbreve til udvalgte dele af din kundedatabase mv.) - og samtidig måske en integration til dit regnskabsprogram, så sparer du mange ressourcer, nedbringer fejlrisikoen, optimerer omsætningshastighed, og du samtidig er gearet til vækst.

Det er selvfølgelig ”overkill” at investere i sådan en omgang, hvis du har 5-10 varer, som du ikke sælger ret mange af. Løsningen skal naturligvis afspejle dit behov!

Uafhængigt af enkeltperson
Systemet skal være udviklet af en virksomhed, hvor der er mere end én person, som kan finde ud af koden ... Ellers ender du let med at stå med et ubrugeligt system, som du må kassere og starte helt forfra.

Der skal helst også være mange brugere af systemet – altså mange kunder, der har købt og bruger dette system. På den måde er du sikret en kontinuerlig udvikling af systemet – og leverandørens overlevelse.

Konkurrencedygtig pris
Når du har afdækket dine behov og fundet nogle mulige leverandører, kan du sammenligne produktet/ydelsen med prisen.

Mange falder i fælden med at sammenligne produkter, som ikke kan sammenlignes. For at tage fat i den indledende metafor, er det naturligvis billigere at cykle mellem Århus og København end at tage turen i helikopter. Vær meget opmærksom på, om de tilbud du får, er sammenlignelige, f.eks. ved at se på de ovenstående generelle krav til løsningen.

Husk også at tjekke den faste udgift efterfølgende, for her er der også virkelig markante forskelle i ydelser og pris. Hvad koster hosting og hvad er inkluderet i den pris? Er der mailhotel knyttet til løsningen? Overvågning? Statistik? Hvad koster nye versioner/opgraderinger af softwaren? Hvad koster kursus og manual? Hvad er timeprisen for support? Er der en fast årlig licensafgift, som du skal tage med i beregningerne? Hvordan er sikkerheden?

Lav et budget for første år og de efterfølgende tre år for de forskellige løsninger - så har du et bedre sammenligningsgrundlag.
CMS

Hvad er CMS?

Start med at læse artiklen CMS, hvor jeg forklarer, hvad et Content Management System er.

Kontakt Hanne Wick - 2348 0033

Du kan også sende en mail eller bruge kontaktformularen.